فهرست بستن

از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده؟ روش‌های تشخیص گوشی نو از دست دوم و تعمیری

[ad_1]

اگر قصد خرید یک گوشی هوشمند از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های فیزیکی را دارید اما مطمئن نیستید گوشی‌ای که به دستتان می‌رسد نو است یا کارکرده، نگرانی‌تان کاملا طبیعی است. در برخی از مواقع وجود خط و خش، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و… سبب می‌شوند گوشی اصلا عملکرد درستی از همان ابتدا نداشته باشد در حالی که شما همچنان به عنوان یک گوشی نو آن را خریداری کرده‌اید. خوشبختانه این مشکل راه حل‌های زیادی دارد. اگر برای شما هم سوال پیش آمده که از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده، در این مطلب همراه ما باشید تا با روش‌های شناسایی گوشی نو آشنایتان کنیم.

۵,۴۷۰,۰۰۰

تومان

۱۶,۰۰۰,۰۰۰

تومان


۱. شکل ظاهری گوشی و کارتون آن را بررسی کنید

تاریخ اولین روشن شدن گوشی شیائومی

مهم نیست گوشی که می‌خرید آیفون است، یا سامسونگ، شیائومی و هر شرکت دیگری. نمی‌تواند ادعا کنید از نو بودن آن مطمئن هستید چون در این دوره هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد. پس، بلافاصله پس از خرید گوشی هوشمند مورد نظر، حتما ظاهر کارتون آن را چک کنید.

گوشی‌هایی که از قبل باز شده باشند، احتمالا در یک قسمتی از کارتون زدگی، پارگی یا مشکلات اینچنینی دارند که با بررسی دقیق، می‌توانید کاملا متوجه این موضوع شوید. همچنین به هولوگرام هم نگاه دقیقی بیندازید و مطمئن باشید که سالم است.

علاوه بر این‌ها، یک اتفاق دیگر که خیلی احتمالش کم است رخ دهد، وجود اشتباهات نگارشی یا غلط املایی روی نوشته‌های جعبه‌ی گوشی است که در صورت مشاهده، حتما باید گوشی مرجوع شود. در این شرایط اصلا گوشی را باز نکنید و بلافاصله به شرکت فروشنده مرجوعش کنید. چون مسأله با چنین محصولی فقط روشن بودن یا نبودنش نیست، بلکه اصل یا فیک بودنش است.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

از جعبه می‌گذریم، یعنی شما از روی جعبه هیچ مشکل ظاهری اعم از بریدگی، پارگی، خراش، مشکل نگارشی و… ندیده‌اید. حالا با خیال راحت جعبه را باز کرده و خود گوشی را کاملا بررسی کنید. آیا روی گوشی اثر انگشت دیده می‌شود؟ خط و خش خاصی روی فریم یا نمایشگر وجود دارد؟ معمولا شرکت‌ها روی گوشی برچسب محافظ می‌گذارند که قابل جدا شدن هم هست، آیا آن برچسب وجود دارد؟

برای اطمینان حاصل کردن از بابت همه‌چیز، یک ویدیو از جعبه‌گشایی گوشی مورد نظر خود هم مشاهده کنید و ببینید آیا تمام چیزی که شما می‌بینید، با آن چیزی که واقعاً باید درون جعبه باشد برابر هست یا خیر. این روزها گوشی‌های سامسونگ، اپل، ناتینگ و یک سری شرکت دیگر بدون شارژر عرضه می‌شوند پس به خاطر نبود آداپتور درون جعبه، به کسی یا چیزی مشکوک نشوید. اما گوشی‌های شیائومی نه تنها آداپتور بلکه قاب محافظ هم دارند.

تشخیص گوشی نو از کارکرده شیائومی

در واقع، برخی محصولات در بازار وجود دارند که پس از تعمیر، مجدداً بسته‌بندی شده و به عنوان محصولات ریفربیشد یا تعمیری به فروش می‌رسند. اما مشتری از این موضوع بی‌خبر است. در این حالت لکه یا گرد و غبار ممکن است روی پورت‌ها و قسمت‌های دیگر گوشی به چشم بخورد. مهم‌تر اینکه باید اطمینان حاصل کنید دستگاه از قبل باز نشده باشد. چون در این صورت گارانتی شما باطل خواهد شد و در صورت خرابی، باید هزینه‌ی زیادی را از جیب خود بپردازید.

پس اولین و بهترین پاسخ به این پرسش که از کجا بفهمیم گوشی پلمپ است، نگاه کردن به جعبه و محتویات درون آن است. گاهی اوقات گوشه‌ی جعبه به خاطر قرارگیری کارتون‌ها روی هم ممکن است جمع‌شده باشد. به آن موضوع زیاد حساس نشوید چون کاملا طبیعی است. اگر روی جعبه مشکلی نبود و خود گوشی هم از لحاظ ظاهری، هیچ ضعف خاصی نداشت، می‌توانید به مرحله‌ی بعد چک کردم اصل و پلمپ بودن آن بروید.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco C65 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

۲. از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده؟ گوشی را بو کنید!

این روش فقط زمانی به دردتان می‌خورد که گوشی خیلی کار کرده باشد و بخواهید این موضوع را از طریق بو کردن آن متوجه شوید. تشخیص گوشی نو از کارکرده شیائومی، سامسونگ، اپل و هر شرکت دیگری با این روش ممکن است اما به این شرط که گوشی مورد نظر خیلی کار کرده باشد، چون فقط در این صورت است که بوی اصلی خودش را از دست می‌دهد.

گوشی نو معمولا بوی بسیار تندی دارد که بوی فلز،‌ پلاستیک یا قطعات داخلی آن است. این بود بر اثر استفاده‌ی زیاد به مرور زمان از بین می‌رود و یا ملایم می‌شود اما باید مدت زمان زیادی از آن استفاده شود. همچنین خیلی کم پیش می‌آید که گوشی با این شرایط، هیچ ضعف دیگری در سایر قسمت‌ها از جمله کارتون یا روی بدنه نداشته باشد. با این حال هیچ چیز غیرممکن نیست. پس،‌ از بو کردن گوشی خود خجالت نکشید.


۳. از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده؟ تنظیمات اولیه و لیست اپ‌ها

کد نو بودن گوشی سامسونگ

بلافاصله پس از اینکه گوشی را روشن کردید، باید فرایند تنظیمات اولیه را از شما بخواهد. این یعنی زبان گوشی را انتخاب کنید، ایمیل جدیدی را به آن معرفی کنید و کلی تنظیمات دیگر که بعد از روشن کردن هر گوشی هوشمندی فرایند آن باید طی شود.

از این مرحله که گذشتید، ببینید آیا در لیست وای‌فای گوشی، نام خاصی ذخیره شده یا خیر. اگر اسمی وجود داشته باشد، یعنی گوشی از قبل باز و روشن شده و به یک وای‌فای هم متصل شده است. پس باید مرجوع شود.

مرحله‌ی بعدی، لیست اپ‌هاست. اینکه یک سری اپ از پیش نصب شده روی گوشی وجود داشته باشد کاملا طبیعی است. بسته به گوشی مورد نظر، باید در اینترنت جست و جو کنید و ببینید لیست اپ‌های پیش‌فرض آن چیست. اگر بازی یا اپ شخص ثالث خاصی روی گوشی نصب باشد، مثلا اپلیکیشن‌هایی مثل واتس‌اپ، تلگرام، پخش‌کننده‌های موسیقی شخص ثالث و… باید به پلمپ بودن گوشی شک کنید.

همچنین تمام قسمت‌های مختلف گوشی را بلافاصله پس از روشن کردن چک کنید. وارد دوربین شوید، فیلم و عکس بگیرید، صدای ضبط شده را گوش کنید، تماس بگیرید و بلندگوها را بررسی کنید، گوشی را به شارژر متصل کرده و کمی قسمت شارژر را با دست تکان دهید و ببینید آیا اتصال قطع می‌شود یا خیر، یا گوشی اصلا شارژ می‌شود یا مشکل دارد.

اگر تمام این بخش‌ها به خوبی کار می‌کرد، می‌توانید وارد بخش چهارم تست نو بودن گوشی شوید؛ یعنی کد IMEI.


۴. تشخیص اصل بودن گوشی با کد IMEI

اینکه گوشی شما نو است یا کارکرده، به راحتی از طریق کد IMEI قابل تشخیص است. فقط بلافاصله پس از روشن کردن گوشی، قبل از اینکه هیچ سیم‌کارتی درون آن بگذارید، این استعلام را انجام دهید. چون حتی اگر سیم‌کارت درون آن فعال‌سازی هم نشود، باز هم در سامانه همتا با پیام «این دستگاه قبلا با یک سیم‌کارت روشن شده» مواجه می‌شوید و دیگر نمی‌توانید بفهمید آیا این خودتان بودید که گوشی را روشن کرده یا شخص دیگر.

پس قبل از ورود سیم‌کارت به داخل گوشی، به قسمت شماره‌گیر رفته و عدد #۰۶#* را وارد کنید (ستاره، مربع، صفر، شش، مربع). نیازی به کار دیگری نیست چون بلافاصله پس از شماره‌گیری این عدد، گوشی صفحه‌ای را برای شما باز می‌کند که کد IMEI 1، کد IMEI 2 و شماره سریال گوشی‌تان در آن درج شده است. ابتدا این کد و شماره سریال را با کد و شماره سریال درج‌شده روی جعبه گوشی مطابقت دهید، اگر همه چیز برابر بود، به سراغ مرحله‌ی دوم بروید.

استعلام تاریخ روشن شدن گوشی ایفون

  • در قسمت پایین صفحه، گزینه استعلام اصالت به چشم می‌خورد. روی آن کلیک کنید.
  • حالا کد IMEI 1 و اگر نشد، کد IMEI 2 را در قسمت نخست وارد کنید.
  • حال عبارت امنیتی را در قسمت دوم وارد کرده و منتظر بررسی اصالت باشید.

اگر در نتیجه‌ی استعلام، عبارت «این دستگاه قبلاً با یک سیم‌کارت روشن شده است» را مشاهده کردید، به این معناست که فرد دیگری قبلاً آن را رجیستر کرده و نباید آن را به‌عنوان دستگاه نو خریداری کنید. همچنین، از نظر قانونی مالک دستگاه فرد دیگری است و در صورتی که انتقال مالکیت صورت نگیرد، ممکن است در آینده با مشکلات قانونی مواجه شوید.

علاوه بر این‌ها، در سامانه همتا به وضعیت گارانتی هم اشاره می‌شود. اگر تاکنون سیم‌کارتی درون گوشی قرار نگرفته باشد، هیچ پیامی مبنی بر شروع گارانتی یا روشن شدن دستگاه با سیم‌کارت دیگر دریافت نخواهید کرد.

متأسفانه سامانه همتا استعلام تاریخ روشن شدن گوشی سامسونگ، شیائومی یا استعلام تاریخ روشن شدن گوشی آیفون را ارائه نمی‌دهد و فقط به شما اطلاع می‌دهد که گوشی یک بار روشن شده است. البته همین یک مورد هم برای تشخیص نو یا دست دوم بودن گوشی کافی است.

برخی از افراد برای استعلام تاریخ روشن شدن گوشی آیفون یا استعلام تاریخ روشن شدن گوشی سامسونگ و شیائومی به بخش About Phone (درباره گوشی) و Status (وضعیت) می‌روند و بخش Up Time را چک می‌کنند. این بخش به شما می‌گوید گوشی چند روز است که روشن بوده اما منطقی نیست برای نو یا دست دوم بودن گوشی این قسمت را چک کنید چون با یک بار ریستارت کردن ساده، تایمر این قسمت هم ریست می‌شود. گوشی هم که قطعا خاموش عرضه می‌شود و طبیعتا این قسمت باید در همان ابتدا روی ۰ باشد. بنابراین این پرسش که چگونه بفهمیم گوشی از چه تاریخی روشن شده تقریبا پاسخ خاصی ندارد.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S24 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت - ویتنام

۵. بررسی نو یا ریفربیشد بودن گوشی آیفون

این کار برای تشخیص گوشی نو از دست دوم نیست؛ در واقع به شما کمک می‌کند ببینید آیا گوشی که خریداری کرده‌اید نو است یا ریفربیشد شده. گوشی‌های ریفربیشد شده هم به گوشی‌هایی گفته می‌شود که از بدو تولید، دچار نقص فنی بوده‌اند و پس از مرجوع شدن، شرکت سازنده آن‌ها را با قطعات اصلی تعمیر، بسته‌بندی و دوباره راهی بازار می‌کند. بنابراین گوشی‌های ریفربیشد شده گوشی‌های بدی نیستند، اما، نو هم نیستند.

وقتی شما برای یک گوشی هزینه می‌کنید، به خصوص آیفون، حتی اگر توسط خود اپل هم تعمیر شده باشد، باید به قیمت پایین‌تر به دستتان برسد. در وب‌سایت‌های خارجی معمولا یک قسمت مجزا برای این محصولات در نظر گرفته شده اما برخی از افراد سودجو این گوشی‌ها را با قیمت نو به افراد می‌فروشند. خوشبختانه برای چک کردن وضعیت نو یا ریفربیشد بودن آیفون راه حل وجود دارد.

از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده

  • به تنظیمات گوشی آیفون رفته و روی گزینه‌ی General کلیک کنید.
  • سپس به بخش About رفته و عبارت روبروی Model Number را بخوانید.
  • به حرف اول این عبارت دقت کنید؛ اگر با M شروع شود، یعنی دستگاه نو است و مشکلی ندارد.
  • اگر با F شروع شود، یعنی دستگاه ریفربیشد شده است.
  • اگر هم با N شروع شود یعنی این دستگاه به عنوان جایگزین یک گوشی آیفون مشکل‌دار راهی بازار شده که این مورد هم مشکلی ندارد.

اگر هم می‌خواهید اصل بودن گوشی آیفون خود را بسنجید که معمولا هم اصل هستند، کافی است در همان قسمت About، شماره سریال آیفون خود را کپی کنید. سپس به وب‌سایت رسمی اپل رفته و شماره سریال را در قسمت مربوطه وارد کنید. اگر فروشنده آیفون فیک به شما فروخته باشد، عبارت Invalid Serial Number را مشاهده خواهید کرد که یعنی سریال نامعتبر است. اما اگر آیفون نو باشد، عبارت This phone has not been activated به معنای این آیفون تاکنون فعال نبوده را دریافت می‌کنید.


۶. روش نرم‌افزاری تشخیص گوشی نو با کارکرده

از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که نرم‌افزارهای گوشی را چک کنید تا اپ یا بازی عجیبی روی گوشی نصب نباشد. اما روش‌های دیگری هم وجود دارد که به شما کمک می‌کند تشخیص دهید گوشی نو است یا دست دوم و یا حتی تعمیری.

اول اینکه ببینید در آلارم گوشی، آیا ساعت خاصی کوک شده یا خیر. در برخی از زمان‌ها شخصی که گوشی را استفاده کرده به یک ریستارت بسنده می‌کند و آن را به جای نو می‌فروشد. اما این جزئیات کوچک ممکن است از یادش برود. پس از انجام کوچک‌ترین کارها هم دریغ نکنید. سپس وارد آهنگ زنگ شوید و ببینید آیا آهنگ زنگ پیش‌فرض گوشی روی آن تنظیم شده یا خیر.

همچنین نصب بودن تم خاص روی گوشی هم نشانه‌ی دست دوم بودن آن است چون هیچوقت یک گوشی با تم عرضه نمی‌شود،‌ مگر ادیشن خاص. علاوه بر این‌ها، می‌توانید یکبار گوشی را ریکاوری هم کنید. با این کار شاید اطلاعات صاحب قبلی (در صورتی که گوشی دست دوم باشد) دوباره ریکاوری شود و اینطور می‌توان فهمید گوشی نو نیست.

اما اگر می‌خواهید ببینید گوشی تعمیری است، یک راه وجود دارد. معمولا باتری یا نمایشگر با تعمیر شدن، ممکن است برای آن مشکل به وجود بیاورند. در صورتی که مشکل از باتری باشد، گوشی در حالت عادی باید خیلی زود شارژ خالی کند. اما شما بلافاصله پس از خرید، وقت انجام این کار را ندارید. پس تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که گوشی را چند بار خاموش و روشن کنید. اگر شارژ باتری تغییر کند و بیشتر شود، گوشی قطعا تعمیری است.

اگر نمایشگر گوشی تعمیری باشد، احتمال اینکه کمی از بدنه فاصله داشته باشد، چسب‌های آن بیرون زده باشند، یا لمس گاه و بیگاه کار نکند وجود دارد اما روش مطمئن و تضمینی برای این منظور در دسترس نیست.

علاوه بر این‌ها، اپلیکیشن‌هایی نظیر Phone Info و Phone Check هم می‌توانند اطلاعات کاملی از نحوه استفاده گوشی یا تست سخت‌افزار آن در اختیارتان قرار دهند.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - ویتنام

۷. کد تعمیری یا نو بودن گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌های اندرویدی

کد تعمیری یا نو بودن گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌های اندرویدی

این روش شاید برای هر گوشی کار نکند. در نتیجه نمی‌توانیم با اطمینان از عملکرد درست آن صحبت کنیم. با این حال استفاده از کد دستوری در برخی از مواقع می‌تواند در تشخیص نو یا دست دوم بودن گوشی کمک‌تان کند.

بعد از خرید گوشی، به قسمت شماره‌گیر رفته و کد #۷۸۶## را شماره بگیرید. نیازی به تماس نیست چون اگر این کد روی گوشی کار کند، باید به صورت خودکار به یک صفحه هدایت شوید. در این صفحه باید روی گزینه View کلیک کنید. اگر این کد عمل نکرد، کد *#*#۷۸۶#*#* شاید بتواند شما را به صفحه RTN ببرد. حالت به سمت پایین اسکرول کنید تا Reconditioned ظاهر شود. روی آن کلیک کنید؛ اگر وضعیت روی Yes بود، یعنی گوشی تعمیری و دست دوم است. اما اگر No بود، یعنی تاکنون تعمیر نشده و پلمپ است. البته اینکه گوشی تعمیری است لزوما به معنای خراب بودن نیست؛ در واقع این کد فقط جلوی سو استفاده را می‌گیرد.

کد #۹۲۷۰۲۶۸۹#* هم در شماره‌گیر تلفن می‌تواند میزان کارکرد دستگاه را مشخص کند. در برخی از گوشی‌ها با این کد حتی می‌توان تعداد دفعات باز شدن گوشی را هم مشاهده کرد. با شماره‌گیری این کد، اگر روبروی گزینه Repaired، عبارت ۰۰۰۰۰۰۰ را دیدید، یعنی گوشی هیچوقت تعمیر نشده، اما اگر ۰۰۰۰۰۰۱ یا ۰۰۰۰۰۰۲ را دیدید، یعنی گوشی ۱ یا ۲ بار تعمیر شده است.

کد #۰۰۰۰#* هم شما را از نوع ورژن و تاریخ عرضه‌ی دستگاه و همچنین تعمیر آن آگاه می‌کند. اما همانطور که گفته شد، شاید این کدها روی گوشی‌های هوشمند جدید کار نکنند.


از کجا بدانیم گوشی نو است یا کارکرده؟ سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها گوشی نو را از دست دوم تشخیص داد بیان کنیم. از کجا بفهمیم گوشی باز شده، از کجا بفهمیم گوشی پلمپ است، تاریخ اولین روشن شدن گوشی شیائومی، سامسونگ، آیفون و…، یا کد نو بودن گوشی سامسونگ و سایر شرکت‌ها،‌ از جمله پرسش‌هایی بود که در این مطلب سعی کردیم با توجه به جدیدترین متدها به آن‌ها پاسخ دهیم. امیدواریم شما بتوانید با کمک این روش‌ها، گوشی نو را از دست دوم و تعمیری تشخیص دهید. توجه داشته باشید کدهای دستوری شاید روی برخی از گوشی‌ها کار نکنند.

۵,۴۷۰,۰۰۰

تومان

۱۶,۰۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره نو یا دست دو بودن گوشی

آیا کدهای دستوری در گوشی‌های آیفون هم کار می‌کنند؟

این کد دستوری برای همه‌ی گوشی‌ها باید کار کند. اما این روزها کدهای دستوری کمی در گوشی‌های هوشمند به درستی کار می‌کنند. بنابراین شاید در حال حاضر برخی از گوشی‌ها نتیجه‌ی مد نظر شما را نشان ندهند.

آیا می‌توان زمان دقیق روشن شدن گوشی برای اولین بار را مشخص کرد؟

به نظر نمی‌رسد چنین امکانی وجود داشته باشد. فقط می‌توانید به لطف سامانه همتا ببینید که گوشی آیا قبلا روشن شده یا خیر.

آیا گوشی ریفربیشد شده گوشی بدی است؟

خیر. گوشی ریفربیشد شده گوشی بدی نیست اما باید با قیمت بسیار پایین‌تری از گوشی اصلی به فروش برسد. اگر اینطور باشد، مسئله‌ای نیست اما اگر به قیمت گوشی نو به فروش برسد، قطعا سو استفاده است.

آیا خرید از نمایندگی مطمئن است؟

لزوما نه. نمایندگی‌ها هم می‌توانند گوشی‌های دست دوم یا تعمیری به کاربران بفروشند.

[ad_2]

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *