فهرست بستن

4 قابلیت گوشی‌های قدیمی سامسونگ که باید برگردند • دیجی‌کالا مگ


شرکت سامسونگ تا به امروز پانزده نسل از گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس را تولید کرده است. این سری از زمان معرفی در سال ۲۰۱۰، به خصوص با معرفی مدل اولترا در سال ۲۰۲۰، تغییرات زیادی را به خود دیده است. در حالی که فناوری و خط تولید گلکسی عمدتا بهبود یافته‌اند، برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در طول مسیر کنار گذاشته شده‌اند. سری گلکسی S24 ممکن است مجموعه‌ای عالی از گوشی‌ها را ارائه دهد، اما همچنان به‌دلیل کمبود نوآوری مورد انتقاد قرار می‌گیرد و کسالت‌آور به نظر می‌رسد. در این مطلب قصد داریم به ۴ ویژگی قدیمی گوشی‌های سامسونگ بپردازیم که امیدواریم سامسونگ بار دیگر آن‌ها را برگرداند.

۲۴,۲۹۹,۰۰۰

تومان

۱۵,۹۹۹,۰۰۰

تومان

دیافراگم متغیر دوربین

سامسونگ

گلکسی S9 و S10 از بهترین پرچم‌داران سامسونگ محسوب می‌شوند و دلایل چنین چیزی هم روشن است. گلکسی S9 با الهام از طراحی محبوب گلکسی S8 عرضه شد و مشکل جایگاه حسگر اثر انگشت را برطرف کرد. در همین حال، گلکسی S10 با قرار دادن دوربین درون صفحه‌نمایش (حفره نمایشگر) و حسگر اثر انگشت فراصوت فوق‌العاده، گامی بلند برداشت و به طور کلی دستگاهی شگفت‌انگیز بود.

هر دو گوشی از قابلیت دیافراگم متغیر در دوربین اصلی بهره می‌بردند که بسته به نور محیط، بین f/1.5 در نور کم و f/2.4 در نور زیاد تغییر می‌کرد. این ویژگی باعث عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور می‌شد و در عین حال با تنظیمات بهینه برای نور مناسب، امکان ثبت جزئیات بیشتر را فراهم می‌کرد. با این حال، این قابلیت تنها دو سال دوام آورد و با معرفی گلکسی نوت ۱۰ پلاس کنار گذاشته شد.

با حرکت سامسونگ به سمت دوربین‌های با رزولوشن بالا، که با گلکسی S20 اولترا ۱۰۸ مگاپیکسلی شروع شد و در گلکسی S23 و S24 اولترا به ۲۰۰ مگاپیکسل رسید، امیدواریم شاهد بازگشت این ویژگی باشیم. گلکسی‌های S9 و S10 تنها می‌توانستند بین f/1.5 و f/2.4 جابه‌جا شوند و امکان دستیابی به مقادیر میانی وجود نداشت. اما اگر سامسونگ دستیابی به مقادیر میانی را هم امکان‌پذیر کند، جذابیت دوربین پرچم‌دار سامسونگ بیشتر خواهد شد.

حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی S24 اولترا دارای دیافراگم f/1.7 است که تعادلی بین ثبت جزئیات و جذب نور برقرار می‌کند. مشخص نیست تأخیر شاتر که در گوشی‌های سری اولترا سامسونگ وجود دارد، به دلیل سخت‌افزار است یا نرم‌افزار، اما مطمئناً داشتن دیافراگمی بازتر که امکان سرعت شاتر بالاتر را فراهم می‌کند، کمک‌کننده خواهد بود. تصور کنید اگر گلکسی S25 اولترا بتواند دوربین خود را بین سه دیافراگم، مثلاً f/1.4، f/1.7 و f/2.4 تنظیم کند.

همچنین، سامسونگ در چند سال گذشته کنترل‌های دستی را با Expert RAW ارتقا داده است. تصور کنید اگر در آن برنامه دسترسی دستی به دیافراگم داشتیم، چقدر می‌توانستیم در زمینه عمق میدان خلاقیت به خرج دهیم.

درگاه کارت microSD

طی چند سال گذشته، تقریبا تمام گوشی‌های پرچم‌دار درگاه کارت microSD را حذف کرده‌اند. این درگاه در سری پرچمدار سامسونگ نیز دو بار حذف و اضافه شده است. پس از حذف آن از گلکسی اس ۶ به دلیل واکنش منفی کاربران، دوباره در گلکسی اس ۷ قرار گرفت. از یک طرف، دلیل این موضوع قابل درک است. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، اکثر ما به اینترنت قابل اعتماد با حجم دیتای بالا برای استریم موسیقی و ویدیو دسترسی داریم. همچنین، فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی‌ها نیز افزایش یافته است. اولین گلکسی اس تنها با ۴ یا ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شد، در حالی که گلکسی اس ۲۴ با ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود و مدل‌های اس ۲۴ پلاس و الترا حداقل ۲۵۶ گیگابایت حافظه دارند. این تنها فضای ذخیره‌سازی پایه است و مدل الترا حتی تا ۱ ترابایت را نیز ارائه می‌دهد.

با این حال، حافظه داخلی همه مشکلات را حل نمی‌کند. گوشی‌های هوشمند در این زمینه قابل ارتقاء نیستند، بنابراین اگرچه ممکن است در حال حاضر ۲۵۶ گیگابایت برای شما کافی باشد، اما این نیاز ممکن است در آینده تغییر کند. در صورتی که تصمیم به سفر داشته باشید و اتصال اینترنت پایدار نداشته باشید، به فضای ذخیره‌سازی زیادی برای عکس‌ها، موسیقی و فیلم‌های خود در طول سفر نیاز خواهید داشت. درگاه کارت حافظه این انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم می‌کند.

همچنین، درگاه کارت حافظه می‌تواند برای پشتیبان‌گیری و بازیابی گوشی‌های هوشمند بسیار مفید باشد. سامسونگ سال گذشته قابلیت پشتیبان‌گیری روی حافظه خارجی را به گوشی‌های خود اضافه کرد. این قابلیت به طور کامل از کل گوشی شما پشتیبان گرفته و آن را روی کارت حافظه یا درایو USB ذخیره می‌کند تا بعداً از طریق Smart Switch بازیابی شود. بله درست خواندید؛ این قابلیت با کارت‌های حافظه نیز کار می‌کند. این خبر خوبی برای گوشی‌های میان‌رده سامسونگ است که همچنان با جایگاه کارت حافظه عرضه می‌شوند، اما کاربران گوشی‌های گران‌قیمت‌تر را از این مزیت بی‌بهره می‌کند.

دکمه‌ی بیکسبی

همین ابتدا باید بگوییم که به‌خوبی از منفور بودن این مشخصه خبر داریم. این دکمه در ابتدا به جز فراخوانی دستیار صوتی بیکسبی کار دیگری انجام نمیداد و به همین خاطر مورد انتقادات گسترده‌ای قرار گرفت. با این حال، این روند در اواخر عمر آن در گلکسی اس ۱۰ تغییر کرد. سامسونگ دو گزینه قابل برنامه‌ریزی برای این دکمه در نظر گرفت: یک فشار کوتاه و یک فشار طولانی. Bixby باید به یکی از آنها اختصاص داده می‌شد، اما دیگری را می‌شد به هر کاری که دوست داشتید اختصاص دهید. بعدها، برنامه‌های شخص ثالثی عرضه شدند که به شما امکان می‌دادند هر دو ورودی را کاملاً دوباره برنامه‌ریزی کنید.

حالا در سال ۲۰۲۴، دستیار صوتی بیکسبی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است. به‌خصوص در زمینه‌ی قابلیت‌هایی که ارتباطی با اینترنت ندارد و به طور آفلاین انجام می‌شود، بیکسبی بهتر از گوگل اسیستنت عمل می‌کند. در هر صورت واقعیت این است که وجود یک دکمه‌ی اضافی قابل شخصی‌سازی در گوشی می‌تواند بسیار مفید باشد. با توجه به افزوده شدن دکمه‌ی اکشن در مدل‌های پرو آیفون ۱۵، امیدواریم این قابلیت به سری S25 برگردد.

چرخش هوشمند

تاریخچه‌ی این قابلیت کمی مبهم است. به‌لطف به‌روزرسانی نرم‌افزاری، این ویژگی به همراه گلکسی اس ۳ یا اس ۴ معرفی شد، اما سابقه‌ی حضور آن تا گلکسی اس ۲ هم دیده می‌شود. مطمئن نیستیم که آخرین گوشی سری گلکسی اس که از این قابلیت بهره می‌برد کدام مدل بوده است. در آن زمان توجه زیادی به این ویژگی نمی‌شد، بنابراین سوابق مربوط به حذف آن پراکنده است.

قابلیت چرخش هوشمند بسیار کاربردی بود. اگر این قابلیت را فعال می‌کردید، هر بار که گوشی را به حالت افقی می‌بردید، به‌سرعت دوربین را فعال می‌کرد و جهت‌گیری چشمان شما را بررسی می‌کرد. اگر تشخیص می‌داد که چشمان شما نسبت به گوشی در حالت افقی قرار دارند، صفحه‌نمایش را می‌چرخاند. اما اگر می‌دید چشمان شما همچنان به سمت بالا است، فرض می‌کرد که دراز کشیده‌اید و گوشی را به حالت عمودی نگه داشته‌اید.

این قابلیت بسیار ساده بود، اما به خوبی عمل می‌کرد. اندروید ۹.۰ (پای) یک قابلیت چرخش اضافه کرد که در صورت خاموش بودن چرخش خودکار، هنگام چرخاندن گوشی یک دکمه‌ی چرخش دستی را نمایش می‌داد، اما این قابلیت هم‌تراز با چرخش هوشمند نبود. چرخش هوشمند بی‌نقص نبود، به‌خصوص در نور کم با مشکل مواجه می‌شد. با این حال، بازگرداندن این قابلیت فراموش‌شده‌ی سامسونگ می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

سخن پایانی

گلکسی S24 اولترا با وجود اینکه یک پرچم‌دار همه‌فن‌حریف است، ولی واقعیت این است که نسبت به نسل قبلی با تغییرات چندانی روبرو نشده. دیگر وقت آن رسیده که سامسونگ برای سری S25 محافظه‌کاری خود را کنار بگذارد و چندین ویژگی جدید و جذاب برای این گوشی‌ها ارائه کند تا بتوانند بیشتر از گذشته توجهات را جلب کنند.

۲۴,۲۹۹,۰۰۰

تومان

۱۵,۹۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: Android Police



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *